Alapozóterápia a XX. kerületben és Soroksáron

Vannak olyan problémák, amelyek mindenki számára nyilvánvalók: például a különböző betegségek (himlő, rossz látás stb.). Ezzel szemben a tanulási nehézségek és viselkedészavarok mögött meghúzódó problémák nem egyértelműek.

Ez utóbbiakat gyakran az agyban végbemenő szenzoros integráció nem tökéletes működése okozza. Emiatt lehetséges az, a nagyon okos gyermekek nem tanulnak jól az iskolában, vagy a jó családból és környezetből származó gyerekek nem tudnak “rendesen”, az elvárt módon viselkedni.

Egészen addig, ameddig a probléma nem túl súlyos, a diszfunkcionális szenzoros integráció senkinek nem fog feltűnni, akinek nincs erre irányuló speciális képzettsége. Ha megismerjük ezeket a folyamatokat és felismerjük a problémát, akkor segíteni is tudunk abban, hogy a gyermekek sikeresebb és boldogabb életet tudjanak élni.

Fogalmak: A szenzoros (érzékelő) jelentése egy olyan energia, mely stimulálja vagy aktiválja az idegsejteket és megindítja az idegi folyamatokat és azok fejlődését. Az integráció egyfajta rendszerezés, vagyis különféle részeket rendezünk egésszé. A motoros szó magába foglalja a mozgásos cselekvéseket.

Mi az Alapozóterápia?

Az Alapozóterápia egy komplex, fejlődéstani szemléletű szenzomotoros (mozgásos-érzékszervi) típusú idegrendszer-fejlesztő mozgásterápia.

Milyen esetekben, kiknek javasolt a terápia?

  • iskolaéretlen óvodásoknak
  • megkésett vagy akadályozott beszédfejlődésű és tartós beszédhibával küzdő gyermekeknek
  • mozgásfejlődésükben elmaradt óvodásoknak és iskolásoknak – diszlexiás/alaki diszgráfiás/diszkalkuliás (olvasás-, írás-, számolási nehézség/zavar) gyermekeknek
  • figyelemzavaros, túlmozgásos vagy mozgásügyetlenségben    szenvedő gyermekeknek
  • enyhe fokú mentális retardáció esetén
  • nagycsoportos óvodásoknak, iskolai előkészítésként

Hogyan hat? Mit fejleszt?

Anamnézis felvétel és állapotfelmérés (60-90 perc) után – amennyiben szükséges a fejlesztés/terápia – a csecsemőkori mozgásmintákból kiindulva a fejlődéstani nagymozgásokon, a rugalmasságon és egyensúlyon keresztül fejleszti az idegrendszert, amelyet egy speciális gimnasztikával alapoz meg, majd magas fokra emeli a mozgáskoordinációt/mozgásügyességet.

Fejleszti a szem-kéz koordinációt, a finommotorikát, segít a kéz (szem, láb) dominancia megválasztásában. A feladatsorokhoz társulnak a fejlesztőpedagógia gyakorlatai: emlékezet, tér, idő, beszédészlelés-, és megértés, jobb-bal irányok, testismeret, ritmus stb. fejlesztése is. Kis lépésekben, apró részekre bontva halad. A terhelésben, időben, nehézségekben, bonyolultságban a fokozatosság elvét követjük. Reális célokat tűzünk ki, igyekszünk mindig sikerélményhez juttatni a gyermekeket, sokat dicsérni és motiválni.

Mennyi ideig szükséges a fejlesztés?

A gyermek állapotától függően kell kialakítani az óraszámokat, ez lehet heti 2×2, 3×2 vagy 5×1 óra is. Az, hogy meddig tart egy fejlesztési vagy terápiás folyamat az egyénenként változó 0,5-1-2 vagy több év is lehet.

Kapcsolatok: A gyermekek fejlesztése, nevelése egy folyamat, melyben a szülők, a pedagógusok és más szakemberek nagy szerepet játszanak. Fontos az együttműködés, hogy a gyermekeket minél több oldalról megismerhessük és hatékonyan tudjuk megsegíteni a terápiával.A mozgásterápiánál a kommunikáció mellett kiemelten fontos a rendszeresség, vagyis a gyermek folyamatos részvétele a foglalkozásokon.

Regresszió: Az Alapozóterápia folyamatában időszakonként megjelenik a regresszió, vagyis a visszaesés. Amikor a gyermekek a csecsemőkori, kisgyermekkori mozgásokat újratanulják és gyakorolják, ismételten megélhetnek a korábbi életszakaszaikhoz kapcsolódó érzelmeket, érzéseket. Feljöhetnek a tudattalanban elfojtott emlékek és az azokhoz köthető érzések is.

Ebből mi visszajelzést kapunk arról, hogy a terápia hatásos, emellett pedig a gyermek is lehetőséget kap arra, hogy a korai traumákat, egy érettebb személyiséggel és segítséggel feldolgozhassa, mely nagy segítség a személyiségfejlődés szempontjából. A regresszió lefolyása időben (1-2 héttől 1-2 hónapig is) és minőségben (van akinél alig érzékelhető) minden gyermeknél különböző, azonban vannak általános „tünetek”: érzelmi labilitás, túlérzékenység, könnyen elsírja magát, nagyon bújóssá válik, elkezd dacolni, vagy leválni a szülőkről, szétesik a figyelme, többször elmereng, visszajöhetnek olyan dolgok játékban vagy szokásokban melyeket már elhagytak, beszédben időlegeses újra előjöhetnek kisgyerekes hanghordozások, vagy a már túlhaladott beszédhibák is.

Az Alapozóterápia során a gyermekek többször esnek át ezen a fázison és a regressziós szakaszok egyre enyhébbek és rövidebbek lesznek. Fontos, hogy ilyenkor szülőként adjunk lehetőséget a testközelségre, azonban az elvárásokat, amiket eddig támasztottunk a gyermekkel szemben, azt továbbra is próbáljuk következetesen betartani.

Szülőként figyeljék és jelezzék, amikor a gyermeknél érzékelik a regresszió megjelenését, és a javulásokat is.

Amennyiben kérdése van a terápiával kapcsolatban, keressen bizalommal!

A díjszabásról az Árak menüpont alatt tájékozódhat.

Naprakész információkért, újdonságokért látogasson el a Kincskereső facebook-oldalára!